סקרים ושאלונים

חני ויס - מדריכת פסג"ה

פלטפורמות ליצירת סקרים ושאלונים המורכבים משאלות סגורות או פתוחות. את התשובות המורה מציגה במסך שלה או מקרינה לכיתה. ניתן להציג במגוון דרכים: עמודות, גרפים שונים ועוד.

הצעות ליישום בכיתה

פתיחת נושא לימוד חדש

מה המטרה?

בירור תפיסות עולם

מה המשימה?

בפתיחת נושא חדש מציגה המורה, באמצעות סקר, שאלה המבררת את תפיסות העולם של התלמידות לגבי הנושא החדש. עליה עונות התלמידות בקצרה. 

ניתן להשתתף עם מחשב אישי או קבוצתי. אם אין מחשבים ניידים, המורה יכולה להקרין בכיתה את הסקר לכולן ולהזין בעצמה, תוך כדי הסבב, את תשובות התלמידות.

ניתן לגוון בשאלות. לדוגמה: "אני חושבת שהנושא הזה חשוב כי…", "קשה לי ללמוד על הנושא הזה בגלל…", "אני יודעת על הנושא הזה ש…" 

מתקבלת מראה המשקפת את ההסתכלות הכיתתית על הנושא החדש. 

מה הערך המוסף?

הפעילות מעניקה במה לתלמידות ובמקביל, מהווה אינדיקציה למורה על תפיסות העולם הקיימות בכיתה לגבי הנושא המדובר. בכך היא יכולה להתאים את אופן הלמידה לצורך בשטח. כמאמר הפתגם: "אל תלמד אותי לפני שאתה יודע מה אני יודע".

פעילות רב גילאית / חברותות

מה המטרה?

לימוד יחידת חומר חדשה

מה המשימה?

על המורות ליצור מראש מערך חברותות לצורך שיעור זה.

תלמידה אחת בכל חברותא משכבה צעירה, והתלמידה השניה משכבה בוגרת.

שלב א: התלמידות קוראות יחד את הטקסט הרצוי ממנו הן תלמדנה את יחידת החומר החדשה. הטקסט יכול להיות סיפור, טקסט מידעי, דו שיח וכו'.

שלב ב: שתי אופציות:

  • על התלמידות לענות על שאלון מקוון בו שאלות מכוונות למידה על בסיס הטקסט.
  • על התלמידות ליצור יחד (בחברותא) שאלון על הטקסט שהן למדו. לאחר מכן כל זוג מציג את השאלון שבנה לזוג היושב לידו.

פעילות זו מתאימה ללימוד יחידת חומר הנוגעת לשתי שכבות גיל. (לדוגמא חומש שמות נלמד גם בכיתה ג וגם בכיתה ח'. או להבדיל נושאים מסוימים בשפה הנלמדים באופן ספירלי)

או לחלופין, לימוד יחידת חומר המהווה העשרה.

מומלץ להקדיש שיעור כפול לצורך הצעה הזו.

מה הערך המוסף?

הפעילות מעניקה במה לתלמידות ובמקביל, מהווה אינדיקציה למורה על תפיסות העולם הקיימות בכיתה לגבי הנושא המדובר. בכך היא יכולה להתאים את אופן הלמידה לצורך בשטח. כמאמר הפתגם: "אל תלמד אותי לפני שאתה יודע מה אני יודע".

משימת הערכה

מה המטרה?

לימוד יחידת חומר חדשה

מה המשימה?

על המורות ליצור מראש מערך חברותות לצורך שיעור זה.

תלמידה אחת בכל חברותא משכבה צעירה, והתלמידה השניה משכבה בוגרת.

שלב א: התלמידות קוראות יחד את הטקסט הרצוי ממנו הן תלמדנה את יחידת החומר החדשה. הטקסט יכול להיות סיפור, טקסט מידעי, דו שיח וכו'.

שלב ב: שתי אופציות:

  • על התלמידות לענות על שאלון מקוון בו שאלות מכוונות למידה על בסיס הטקסט.
  • על התלמידות ליצור יחד (בחברותא) שאלון על הטקסט שהן למדו. לאחר מכן כל זוג מציג את השאלון שבנה לזוג היושב לידו.

פעילות זו מתאימה ללימוד יחידת חומר הנוגעת לשתי שכבות גיל. (לדוגמא חומש שמות נלמד גם בכיתה ג וגם בכיתה ח'. או להבדיל נושאים מסוימים בשפה הנלמדים באופן ספירלי)

או לחלופין, לימוד יחידת חומר המהווה העשרה.

מומלץ להקדיש שיעור כפול לצורך הצעה הזו.

מה הערך המוסף?

הפעילות מעניקה במה לתלמידות ובמקביל, מהווה אינדיקציה למורה על תפיסות העולם הקיימות בכיתה לגבי הנושא המדובר. בכך היא יכולה להתאים את אופן הלמידה לצורך בשטח. כמאמר הפתגם: "אל תלמד אותי לפני שאתה יודע מה אני יודע".

טיפים

נדייק

כדי לאפשר לתלמידות עבודה עצמאית ויעילה, ננסח שאלות בהירות ומדוייקות.

נתקדם

עולם יצירת הסקרים רחב וצופן בתוכו אין סוף אופציות. כדאי להכנס לכלים, לתנסות באופציות השונות שהם מציעים וכך ללמוד ולהעמיק את ההיכרות איתם. בהצלחה!

נשתף

יצרת סקר מוצלח? או אולי עמיתה למקצוע יצרה סקר שיכול להיות רלוונטי גם עבורך? שתפו! בגוגל פורמס ניתן ליצור עותק מכל שאלון. כך נוכל להשתמש מספר פעמים בכל כלי שיצרנו, בלי לפגוע בתוצאות הסקר הקודם.