פתיחת שבץ נא

logo

פייגי כינוי ואופירה אוזן

אביזרים

לוח, כרטיסיות מילים

דרגת קושי

קל מאד

טווח גילאים

רב גילאי

מס' משתתפים

מליאה

זמן

2-5 דק'

מה

יצירת עניין וסקרנות לגילוי נושא השיעור בעזרת משחקי מילים

עקרונות

פתיחת השיעור יכולה במידה רבה לקבוע את המשך השיעור. מדוע ?

כי אלה הדקות בהן התלמידות  מרוכזות  יותר, בדקות הראשונות התלמידות  נותנות  "הזדמנות" למורה. האם השיעור יעניין אותן או לא .

יצירת העניין בתחילת השיעור  מהווה  בסיס ללמידה בהמשכו. פתיחה מעוררת סקרנות יוצרת קישורים לידע קודם , מפתחת הקשרים ואסוציאציות וכך נוצרת תשתית לקליטת ידע חדש ולשימורו באופן מיטבי.

פעולות

נחש מי:

אפשרות א: המורה מחלקת לקבוצות /זוגות  תלמידות, אותיות של נושא השיעור. התלמידות בקבוצה מנסות להרכיב את המילה/ מילים

אפשרות ב: המורה כותבת על הלוח את נושא השיעור באותיות מבולבלות . התלמידות מנסות לנחש את נושא השיעור. לדוגמא: נושא השיעור ליל הסדר- המורה תכתוב על הלוח את האותיות ר,ל,ל,י,ה,ד,ס   התלמידות מנסות לנחש את נושא השיעור

ניתן לתת רמזים- שתי מילים . מילה ראשונה – 3 אותיות , מילה שניה – 4 אותיות

פאזל מילות מפתח-  המורה בוחרת  מילות מפתח מתוך נושא השיעור או 10 מילים מאותה קטגוריה את המילים המורה חוצה לשניים. התלמידות מקבלות את כרטיסיות הפאזל החצויות. מחברות  אותן למילים ומגלות  את נושא השיעור באמצעותן.(ראו: נספח 1- פאזל מילים) בגירסה קלה יותר: ניתן לכתוב את המילים החצויות על הלוח ולבקש מהתלמידות לחברן למילים.

איש תלוי-מגלים את נושא השיעור בעזרת המשחק "איש תלוי" (ראו קישור 1- מחולל איש תלוי)

כתב סתרים-  מגלים את נושא השיעור בעזרת כתבי סתרים 

א. כתב סתרים- סמלים

המורה כותבת את נושא השיעור בכתב סתרים, התלמידות מקבלות מקראה ומגלות בעזרתו את נושא השיעור. לחלופין ,ניתן לתת לקבוצת תלמידות מקראת כתב סתרים(ראו נספח 2- הכנת כתב סתרים)  ומילת מפתח מתוך נושא השיעור. כל קבוצה מכינה מילה בכתב סתרים. את כתבי הסתרים ניתן לפענח יחד במליאה או בקבוצה.

כתב סתרים -מפתח צפנים 

 את אותו רעיון ניתן לבצע בעזרת גימטריה,  א"ת ב"ש, ומפתחות צפנים נוספים. (ראו נספח 3- מפתח צפנים) 

הטיפ שלנו

לאחר תקופה, בה התלמידות נחשפות לסוגים שונים של פתיחות- "שבץ נא" ניתן לאתגר את התלמידות ולבקש מהן להכין בתורנות  משחקים דומים. לסיכום שיעור או לפתיחה (בעזרת מילים שהמורה נותנת מראש)